Cursus service design: wat ga je leren?
Welkom bij de cursus basisprincipes van service design!
Werk je voor een overheidsdienst en wil je:
- de kwaliteit van je diensten verbeteren;
- de behoeften van de burger (als eindgebruiker van je
diensten) beter begrijpen;
- je aanbod vervolgens afstemmen op die specifieke
behoeften;
- de gebruikerservaring van de burger verbeteren;
- zorgen voor kosten- en tijdsefficiënte dienstverlening?
Kortom: wil je je overheidsdienst beter en gebruiksvriendelijker maken? Dan
helpt deze cursus je op weg.
We vertellen je meer over de methoden en basisprincipes van service design.
Je kan er de ervaring van je eindgebruiker mee in kaart brengen en de interne
processen van je organisatie bijsturen. Je ontwerpt en ontwikkelt een
dienstverlening vanuit de behoeften van de burger — jouw eindgebruiker.
Dankzij deze mensgerichte aanpak vinden meer burgers de weg naar je
dienstverlening en verbetert het bovendien de kostenefficiëntie ervan.
Waaruit bestaat de cursus?
Vijf verschillende modules die je doorloopt in ongeveer 80
minuten.
Wat leer je?
Na deze cursus zal je:
- begrijpen wat service design is,
- de basisconcepten en methoden van het service
designproces kennen,
- weten welke methoden (o.a. het opzetten van persona’s, user
journey mapping en service blueprinting) je zelf kan toepassen om nieuwe en
bestaande diensten te ontwerpen en te verbeteren voor je eindgebruikers,
- knelpunten en opportuniteiten voor de eindgebruiker
kunnen identificeren.
Meer cursussen en tools vind je hier.