Cursus service design: wat ga je leren?

Welkom bij de cursus basisprincipes van service design!

Werk je voor een overheidsdienst en wil je:

  • de kwaliteit van je diensten verbeteren;
  • de behoeften van de burger (als eindgebruiker van je diensten) beter begrijpen;
  • je aanbod vervolgens afstemmen op die specifieke behoeften;
  • de gebruikerservaring van de burger verbeteren;
  • zorgen voor kosten- en tijdsefficiënte dienstverlening?

Kortom: wil je je overheidsdienst beter en gebruiksvriendelijker maken? Dan helpt deze cursus je op weg.

We vertellen je meer over de methoden en basisprincipes van service design. Je kan er de ervaring van je eindgebruiker mee in kaart brengen en de interne processen van je organisatie bijsturen. Je ontwerpt en ontwikkelt een dienstverlening vanuit de behoeften van de burger — jouw eindgebruiker.

Dankzij deze mensgerichte aanpak vinden meer burgers de weg naar je dienstverlening en verbetert het bovendien de kostenefficiëntie ervan.

Waaruit bestaat de cursus?

Vijf verschillende modules die je doorloopt in ongeveer 80 minuten.

Wat leer je?

Na deze cursus zal je:

  • begrijpen wat service design is,
  • de basisconcepten en methoden van het service designproces kennen,
  • weten welke methoden (o.a. het opzetten van persona’s, user journey mapping en service blueprinting) je zelf kan toepassen om nieuwe en bestaande diensten te ontwerpen en te verbeteren voor je eindgebruikers,
  • knelpunten en opportuniteiten voor de eindgebruiker kunnen identificeren.

Meer cursussen en tools vind je hier


Skill Level: Beginner