Aperçu des sections
Page d’accueil du cours
-
Iedere dag werkt en bouwt Fedasil verder aan een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding voor asielzoekers. Om dit te realiseren hebben we medewerkers nodig die zorgen voor een warm onthaal en goede samenwerking.
Welzijn op het werk is geen vaststaand einddoel. Het is een voortdurend streven naar het vinden van harmonie tussen de mogelijkheden, ambities en beperkingen van werkgever én werknemer. Het is gegrond in een wederzijdse relatie van rechten en plichten, waarbij we samen naar dat evenwicht streven.
Fedasil geeft het welzijnsbeleid vorm door preventief, versterkend en ondersteunend te werken. Het welzijnsbeleid staat niet op zich, het is deel van een groter geheel. Het is ingebed in een veelzijdige context. Die context is veranderlijk, heeft een wisselende invloed en laat soms meer of minder beweegruimte.
Die context hangt onder meer samen met
- de cultuur van de organisatie (samenwerking, deontologie, integriteit, leiderschap …),
- de beschikbare infrastructuur,
- de situatie op de arbeidsmarkt,
- de context van asiel (o.a. omgaan met kwetsbare mensen, veiligheid, welzijn van bewoners),
- de Belgische context (o.a. sterke schommelingen in nood aan en creatie van opvangplaatsen).
Een succesvol welzijnsbeleid hangt samen met de soms extreem lastige context waarin medewerkers moeten werken.
Fedasil geeft haar welzijnsbeleid vorm via
1. een Globaal actieplan voor heel Fedasil, waarbij projecten en acties opgezet worden om (1) het onthaal van nieuwe collega’s, (2) absenteïsme en turnover en (3) werkomgeving te verbeteren. Denk aan checklist voor onthaal voor alle nieuwe collega’s, een deontologische code (hoe omgaan tussen collega’s), het vieren van werkjubilea …
2. Lokale actieplannen welzijn: actieplannen per centrum en dienst FHQ. Op maat en naar de eigenheid van elke dienst of centrum
3. een Netwerk van welzijnsambassadeurs: elke dienst en centrum heeft personen die rol van welzijnsambassadeur op zich nemen. Ze dragen bij aan het lokaal actieplan, helpen bij globale acties, wisselen best practices uit, vertolken wat er leeft op de werkvloer …
Hieronder vind je een filmpje van enkele welzijnsambassadeurs die hun rol zelf beschrijven:
Dit welzijnsbeleid wordt opgezet door 2 welzijnscoördinatoren binnen de HR-afdeling op het hoofdbestuur (de dienst Ontwikkeling en Support). Een werkgroep Welzijn, met medewerkers uit quasi alle diensten, helpt hen dit beleid vorm te geven.
De instrumenten om te weten wat er leeft op de werkvloer zijn:
1. Bevraging psycho-sociale risico’s (om de 5 jaar, laatste keer mei 2022)
2. Bevraging tevredenheid (om de 5 jaar, laatste keer mei 2024)
3. Exit-bevragingen: iedere medewerker die Fedasil verlaat
4. Happy sheet (te ontwikkelen bij het onthaal van nieuwe medewerkers)
5. Netwerk ambassadeurs welzijn
6. Management (directie en middlemanagement)
7. Aanbevelingen extern (bijv. Rekenhof) en intern (bijv. werkgroep Incidenten)
Tenslotte hebben we nog enkele hulpmiddelen om medewerkers, teams en de organisatie te ondersteunen in het welzijnsbeleid zijn:
1. Leidinggevende als eerste aanspreekpunt
2. Evaluatiecyclus Symfonie
3. Opleidingen (bijv. meditatie)
4. Preventief: via dienst preventie (preventie-adviseur, psychosociale adviseurs, vertrouwenspersonen, stressteams in de centra, Idewe …)
5. Terugbetaling kosten psycholoog
6. Loopbaancoaching
7. Individuele coaching
8. Opleidingsverlof voor specifieke opleidingen