De burgers van vandaag verwachten dat openbare diensten toegankelijker en efficiënter zijn en meer gericht op hun behoeften. Service design maakt het mogelijk om de interactie tussen gebruikers en de overheid te heroverwegen en te verbeteren, door elk contactpunt te optimaliseren voor een soepelere, menselijkere ervaring.

Tijdens deze cursus leer je over de principes, tools en methodologieën die nodig zijn om innovatieve, inclusieve overheidsdiensten te ontwerpen die zich richten op de werkelijke behoeften van je gebruikers.

Aan het einde van deze training zal je :

  • begrijpen wat service design is en hoe het je kan helpen om je diensten gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken.  

  • de basisconcepten en methoden van het service designproces kennen,  

  • weten welke methoden je zelf kan toepassen om diensten voor je eindgebruikers te ontwerpen of te verbeteren.

Het is belangrijk om te weten dat serviceontwerp niet alleen van toepassing is op diensten voor burgers, maar ook op interne diensten binnen een administratie. Of je nu werkt aan interne processen, werkinstrumenten of interacties tussen diensten, met deze aanpak kun je de ervaring van je klanten/gebruikers optimaliseren.

Skill Level: Beginner